Dvanáct roků, které Kačeři prožili v NHL pod patronátem filmového studia Walta Disneyho, nepatřilo zrovna k úspěšným, pomineme-li ojedinělý postup do finále Stanley Cupu v sezóně 2002-03. Teprve když během výluky koupila kalifornský klub rodina Samueliů, začalo se blýskat na lepší časy. Loni prohrané finále konference s Edmontonem, letos ta nejsladší šlehačka na dortu v podobě mistrovského titulu. I když Ducks už nemají v názvu přívlastek Mighty, stali se po právu nejmocnějším týmem celé ligy.
Minulý týden zavedly obchodní záležitosti Henriho Sameuliho až do dalekého Finska, ale to neznamená, že by neměl přehled o tom, jak si vedou jeho zaměstnanci v duelu s Ottawou. “Byl jsem tam obchodně, ale pořád jsem musel myslet na Ducks. Zjistil jsem, že zápas dávají v televizi a tak jsem sednul do křesla a ve tři hodiny ráno povzbuzoval tak hlasitě, až se zbytek hotelových hostů divil, co se to děje,” popisuje majitel Anaheimu strasti nočního vstávání, tak dobře známé evropským fanouškům NHL.
V pondělí už povzbuzoval v luxusní lóži Scotiabank Place v Ottawě, oblečen do klubových oranžovo-černých barev. Výhru 3:2 přivítal určitě neméně halasně než v krajině tisíce jezer a byl si dobře vědom, že hokejisty Ducks dělí od největšího úspěchu v klubových dějinách jen kousek. V hloubi duše věřil, že nemusí jít o poslední oslavy. “Tohle mužstvo není žádná supernova, záležitost jednoho roku. Dali jsme dohromady spolek, který má předpoklady vyhrávat, změnit hokejovou kulturu ve městě a dělat vše na prvotřídním základě,” slibuje Henry Samueli.
Jeho cesta k hokeji nebyla přímočará. Pochází sice z Los Angeles, kde hokej má jisté kořeny, ale v mládí býval spíše příznivcem basketbalu a ostatních sportů provozovaných na Kalifornské univerzitě (UCLA), kde studoval. “Hokeji jsem moc nefandil. Vyrůstal jsem s Lakers a dynastií hráčů z UCLA. Ale když jsem začal chodit na zápasy přímo na stadión, byl jsem lapen. Vidět hokejové utkání na vlastní oči je zážitek, kterého se vám nedostane v žádném jiném sportu,” tvrdí přesvědčivě. “Potřebujeme přivést lidi do hlediště a také je to chytí.”
Na domácí zápasy Ducks chodilo letos v průměru 16363 diváků, což představuje 95procentní využití kapacity Honda Center. To jsou čísla, kterými se Kačeři řadí na konec první dvacítky všech týmů NHL. Henry Samueli (na snímku) spolu s manželkou Susan, která do klubu také investovala své peníze, možná počítali s vyšší návštěvností, ale k nespokojenosti nemají důvod.
Při nákupu zaplatili Disneyho společnosti 70 miliónů dolarů a podle posledního odhadu renomovaného časopisu Forbes je v současnosti hodnota klubu více než dvojnásobná. “Koupil tým NHL za hubičku, protože ho nikdo jiný nechtěl. Dosadil do vedení lidi, kteří hokeji rozumí, a nepletl se jim do řemesla,” ohodnotil nedávno obchodní čich Samueliho list National Post.
Podnikavý byznysmen s miliardovým majetkem přirovnává dění ve sportu ke svému hlavnímu zaměstnání. “Úspěchy v obchodování jsou velmi podobné úspěchům v profesionálním sportu. Vyvolává to stejné vzrušení. Jenže vybudovat úspěšnou společnost je úkol na delší dobu. Máme dlouhodobé plány s Ducks, ale vítězné pocity jsou bezprostřední záležitostí,” říká vlastník Anaheimu.
“Máme naplánováno příštích pět let,” vysvětluje dále. “Musíme se řídit rozpočtem, nemůžeme s penězi zacházet jak opilý námořník, ale jsme ochotni dát dost, abychom vítězili. Letos jsme měli výdaje na mzdy kolem 40,5 miliónu. Gary Bettman mi říkal, že pro příští rok se strop zvedne asi na 48 miliónů, ale tolik utratit nechceme.”
Místo toho věnuje peníze raději na další propagaci hokeje ve Spojených státech, přesněji řečeno přímo v okresu Orange, kde leží Anaheim. “V posledních letech tady začali lidi hokej víc sledovat, chce to jen čas. Chceme přispět k popularizaci hry, vybudovat nová kluziště, sponzorovat nové soutěže. Je to běh na dlouhou trať,” představuje své plány majitel nejúspěšnějšího mužstva současné NHL.
© Copyright 1998 - 2014 BPA a.s., Všechna práva vyhrazena. ISSN 1214-5718